Yummy Friends

Tuesday, May 17, 2011

Khasiat Tembikai Yang Sungguh Unik

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJzTuZG7Wn4pb7go0O4Vq-IX-Jsz4j8wcTu8CAwkbz0OxA2ZJldm7e-o0XDCvujGd71Fv55V2rILkP7Lc-n5cGBJw8a3u8FkmBxvuI2jfmCKT6i7j3wSZxXuOSLW05F4DZpuXOa6Fs-Js5/s400/tembikai.jpg


Yummy...lama tak makan tembikai ni, teringin pula nak makan...hehe. Emmm...bagi peminat tembikai kat sini saya postkan entry menarik mengenai khasiat tembikai yang sungguh unik dan anda patut tahu.


TEMBIKAI, buah yang berasal dari Afrika Selatan kini ditanam hampir di ke semua negara beriklim tropika atau sederhana.


Terdapat lima jenis tembikai iaitu Yellow Watermelon, Orangeglo, Moon and Stars, Cream of Saskatchewan dan Melitopolski. Kelima-lima jenis ini berbeza warna dan saiz.



Tembikai mempunyai kandungan air yang tinggi menjadikan buah tersebut segar terutamanya pada musim panas. Pada yang sama kadar kalori dalam tembikai adalah rendah menjadikannya salah satu buah yang menyihatkan.


100 mg tembikai mengandungi antara lain:


Kalsium – 7 mg
Karbohidrat – 7.55 gm
Lemak – 0.15 gm
Fluorida – 1.5 mcg
Besi – 0.24 mg
Magnesium – 10 mg
Fosforus – 11 mg
Potasium – 112 mg
Protein – 0.61 gm
Sodium – 1 mg
Gula – 6.20 gm


Tembikai yang kaya dengan potasium membantu menyimpan garam daripada meningkatkan tekanan darah selain mengurangkan risiko mendapat batu karang.


Ada kajian menunjukkan tembikai boleh menguatkan sistem imunisasi dan membantu tubuh memerangi jangkitan selain kaya dengan sumber karotenoid yang mempunyai bahan pencegah kanser.


Amalan memakan tembikai juga dikatakan mampu meredakan simptom-simptom osteoartritis and rheumatoid artritis.


Selain itu, buah yang kaya dengan amti oksida penting itu juga membantu tubuh meneutralkan radikal-radikal bebas yang dapat mengurangkan risiko kanser kolon. Kandungan anti oksida dalam tembikai juga mengurangkan risiko serangan jantung.


Tembikai juga mempunyai kalori yang sangat rendah menjadikannya hidangan sempurna untuk sesiapa saja yang ingin menurunkan berat badan.


Beta karotena dalam tembikai membantu menjadikan penglihatan lebih jelas terutama pada waktu malam.


info dari:infomasikini

p/s: lepas ni nak makan tembikai lah....:)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."