Yummy Friends

Monday, June 22, 2009

Ikan Terubuk Masin Sarawak


Ikan Terubuk amat terkenal di Sarawak, bukan hanya kerana kesedapannya tp juga kualiti ikan yg dbuat oleh masyarakat sana. Ikan ini sedap digoreng atau dimasak lemak cili padi. Jika digoreng pastikan anda tidak merendamnya terlalu lama. Cukuplah dengan membilasnya sahaja dan seterusnya digoreng hingga kekuningan. Lepas tu bolehlah diperah dengan limau kasturi dan dimakan dengan nasi putih bersama cili padi.... fuh...pasti meleleh. Jgn lupa...bila dtg ke Sarawak tu, belilah ikan terubuk buat ole2 ya.



INFO
Ikan Terubuk segar amat terkenal di kalangan orang di Sarawak, terutamanya di Kuching, Sarawak. Ini kerana kualitinya dan agak sukar didapati. Ikan ini hanya boleh di jumpai di kawasan tertentu sahaja.

Di sarawak, ikan Terubuk segar boleh ditemui di kawasan Bintulu, Beladin, Sebuyau dan Sibu laut. Ikan terubuk juga boleh didapati di kawasan perairan laut dalam. Bagi jangka masa ikan ini adalah 1 minggu sahaja.

Kebiasaanya sesetengah orang menyimpan di dalam peti sejuk untuk mengekalkan kesegarannya. Dengan cara ini ikan, dapat disimpan lebih lama lagi untuk beberapa minggu.

Ikan ini di jual bedasarkan berat (kg). Terubuk yang segar dijual pada harga RM 16 per/kg tetapi agak berbeza dari segi harga jika terdapat telur pada ikan tersebut iaitu RM 24 per/kg. Ini ternyata telur ikan ini juga ada nilainya tersendiri.

p/s: Bilalah dpt makan ikan terubuk lg ya??

4 comments:

ceriteranies said...

ingatkan ada jual...
ak tgh cari ni....

Admin said...

oo...taklah, sini post psl mknan je. Kalau surf kat internet, u akan dpt cari pbekalnya...cubalah.

COZYGROUPS said...

Kalau nak tempah ikan terubok masin sarawak...ni blog supplier/pembekal ikan terubok masin

Murah...RM3.00

http://ikanterubokmasinsarawak.blogspot.com

SD said...

Ya Allah!!!!! Dah setahun aku tinggalkan sarawak...teringin terubuk masin sarawak......huhuhuhuhu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."