Yummy Friends

Saturday, August 15, 2009

Macam2 Karipap Ada

Yummy....sedapnye. Tiap kali turun keje pasti sy akan singgah kantin company sy utk beli kuih buat sarapan pagi. Kuih yg sering sy beli inilah, karipap. Suka makan karipap. Tp kuih kat sini pekerja Indonesia yg buat. So, inti dlm karipap tu.....mee mihun. Tp sy suka juga makan. Kalau tak pesan dgn pekerja situ, pasti dah habis karipap dibeli oleh pekerja yg masuk malam.


Dulu pernah juga buat karipap dgn mak & adik. Tp sejak keje jauh & duduk hostel ni, agak jarang nk buatnye. Kena tunggu time balik kampung. Mcm time raya. Tp mn sempat nk buat, balik pun shari nk sambut raya.

Sebut psl raya ni, minggu depan nak puasa dah. Aduh tk bolehlah update blog ni siang hari. Nanti bbunyi pula perut minta di isi. Hahahaha. Ok bg sapa yg ingin mcuba buat karipap bolehlah try resepi di bawah ni. Inti karipap, mgikut citarasa anda, sama ada nk bubuh mihun, daging, sayur or apa2lah. Asalkan anda suka makan. SELAMAT MENCUBA.


Bahan-Bahan (untuk 15 biji)


* Bahan Inti :

* 1 Tin sardin (Ayam Brand) dilenyek

* 1 Biji bawang besar (Dihiris nipis)

* 1 Biji cili merah (Dipotong serong)

* Daun sup (Diracik halus)

* Sos Tomato

* Garam

* Gula

* Perasa

* Limau nipis (Perahkan airnya)


* Bahan Doh :

* 2 Cawan tepung gandum

* 2 Sudu besar marjerin

* Air untuk menguli (Lebih kurang 1/4 cawan)

* secubit garam dimasukkan ke dalam air


Cara-cara

1. Untuk Inti : Gaulkan kesemuanya. Rasalah masam dan masinnya.

2. Untuk Doh : Masukkan marjerin ke dalam tepung gandum. Ramas tepung dan marjerin hingga rata. Kemudian masukkan air yang dibubuh sedikit garam, Uli sehingga menjadi doh. Jangan terlebih air untuk mendapatkan kulit yang rapuh.

3. Goreng karipap dengan api yang sederhana supaya kulitnya licin dan rangup.

Resepi Dr: Resepi.ILuislam

3 comments:

sepul said...

karipap inti mee?? isk camno tu? mcm tak sodap aje

Angeline said...

iya..inti mihun..ok je rsnye.

Links of London said...

links of london links of london

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."