Yummy Friends

Thursday, January 13, 2011

Rahsia Kelebihan Ais Terbongkar Sudah...Jom Baca!!

Credit:Google

 
Selalu dengar orang tegur, perempuan tak elok minum air sejuk or ais, sebab apa saya tak pasti sangat. Tapi tak tahulah pula ais or air sejuk ni mempunyai kelebihan yang menakjubkan. Tak caya baca entry ni habis.....:
 
 
Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia. Banyak sungguh fakta kelebihan ais. Secara ringkasnya berikut ialah fakta kelebihan ais:


1. Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.


2. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.


3. Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak dalam cuaca begini.


4. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas.


5. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.


6. Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.


7. Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. 
 
 


8. Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.


9. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.


10. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.


11. Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.


12. Air sejuk dalam cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.


13. Air suam dengan cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.


14. Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.


15. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.


16. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.


17. Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.


18. Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.


19. Air sejuk dalam ais memegang rahsia kepadatan molekul kristal yang paling keras iaitu Intan.


20. Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.


21. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.


22. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.


23. Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.


24. Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.

25. Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.


26. Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.


27. Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah.


28.Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.


29. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut. 
 
 
Sumber:Jomlayan

7 comments:

hana said...

byk betol...
tp kan kalo sye mnum ais or kunyah ais msti bleeding gum..
amacam???

misSbLurRy said...

fact no 1 aku nak cuba,,,,
ada masalah nie bila cuti menjelma

Admin said...

iye...emm eloklah..jom try..hehehe

gEe said...

laa.. byk kebaikan rupenye. sy ni gemar jgk kunyah ais tp skrg dh krg sbb org ckp x elok. pasni leh la sambung hobi kunyah ais..

Admin said...

tk pe.....sambung balik kunyah ais tu....maybe kalau byk sgt minum air ais tk bgs...kalau sikit2 ok agaknya...sebb tu org sll tgr...

nur easy said...

salam singgah.. wah betul ke ni? dah boleh minum ais smula la ni.. ;)

laurin aliya said...

Tak tahu nk ckp apa entah laa.. Aku pon x tahu... Aku memang suka mkn ais.. DLM 2 minggu aku x henti2 mkn ais.. Dn keburukn . adalah.. Dtg haid lambat .. Bdn rasa x bermaya. tekak rasa mcm Bengak .. Tapi syukur x bengak..sendi2_ rasa sakit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."