Yummy Friends

Saturday, July 4, 2009

Keropok lekor

Info:
Keropok lekor atau kerepok batang merupakan sejenis makanan tradisional pantai timur, khususnya di Terengganu yang terkenal.

Keropok diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit garam. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepong kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.

Kandungan ikan yang tinggi menjadikan keropok lekor sebagai makanan berprotin tinggi yang kaya dengan iodin semulajadi. Keropok lekor boleh dimakan segar sabaik sahaja diangkat dengan dicicah air lada (sos cili) yang pedas. Pada masa ini, pembuatan keropok lekor telah pun tersohor kebeberapa negeri lain.
(Sumber: WIKIPEDIA)




Yummy....sapa suka makan keropok lekor, angkat tangan..hehehe. Sapa tk suka. Semua org suka. Dulu ms belajar d kedah, sll jugak beli keropok lekor d pasar malam. Sedap tau. Skrg bila dah balik negeri sdiri, agak sukar cari keropok lekor yg sedap. Sini ada tp lg sedap keropok lekor org semenanjung..kan? Ms sy p melawat kelantan, ada tgk org buat keropok lekor ni. Best je tgk...tp lg best dpt makan free..hehehe.

Nak cuba buat...jom dptkan resepi d:
RESEPI

p/s: Kalau ada lebih tu, jgn lupa kirim bg sy ok....selamat mjamu selera.

4 comments:

Iriene said...

I dah angkat tangan tinggi-tinggi. Anak I dengar, pun angkat tangan. Kita org semua gila habis - suka sgt kat keropok lekor. Kalau bawa kereta nampak aje gerai jual keropok lekor, terus berhenti dan beli... :D
Do drop by my blog when online, okay..tks!

Angeline said...

waa...mmg peminat keropok lekorlah ni. Bagus2....lain kali kita mkn sama2 pula..hehehe.

blogresipi said...

My all time faveret... pernah buat guna tuna dlm tin. Boleyla lepas rindu nak mkn kopok lekor neh.

Angeline said...

yelah...sy pun rindu nk mkn.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Disclaimer

"All images are sourced from the internet and are in the public domain. We claim no credit for any images or videos featured on this site unless otherwise noted. All visual content is copyright to it's respectful owners. If you own rights to any of the images or videos, and do not wish them to appear on this site, please contact us via e-mail and they will be promptly removed. We are not responsible for content on any external website, and a link to such site does not signify endorsement. Information on this site may contain errors or inaccuracies; the site's proprietors do not make warranty as to the correctness or reliability of the site's content."